Vztahy jsou jako byznys!

„Sice je
chudý manažer, zato má upřímné srdce!”

 „Sice je chudý manažer, zato má upřímné srdce!”

 Tohle prohlásila Ivana Trumpová a věděla, o čem mluví. Iva Novotná vás uvede do ekonomie lásky.
 
V lásce platí stejné zásady jako v obchodě. I když se tváříme, že za své city nic nechceme, podvědomě se snažíme vytěžit maximum. Milostné vztahy mají vlastně za cíl naplnit naši potřebu být milován a ukojit tělesné touhy. Co dáváme, musíme ale také dostat zpátky. A nezapomínejte, že podstatou byznysu je umocňovat zisky!

Svět je jedna velká burza vztahů a my v ní hrajeme dvojí roli: úlohu zboží, které se nabízí, i roli kupce. Coby zboží vyzdvihujeme své kvality – investujeme do jejich rozvoje, oprašujeme se, leštíme a vylepšujeme. Platíme si osobní trenéry, kosmetiku, manikúru, utrácíme pekelné peníze za sexy hadříky, a to všechno jen proto, abychom šly dobře na odbyt.

V úloze nakupujících zase prohlížíme, na omak i čichem zkoumáme, bereme si domů na zkoušku, zklamány vracíme nebo si naopak s uspokojením ponecháváme zboží jiné. Aby bylo vaše obchodování dlouhodobě úspěšné, Cosmo pro vás připravilo několik zásad partnerské ekonomiky.

1. Výběr zboží: Uvědomte si, co sháníte

Hledáte rozptýlení na jeden večer, nebo už pátráte po budoucím otci svých dětí? Ůčelu přizpůsobte jak své osobní balení, tak místo a způsob obchodování. Na jednonočku se snese i vyzývavější nabídka, která rychle prodá vaše přednosti: vysoké podpatky, dekolt a pokud možno rozpuštěné vlasy.

Ostatně i vy budete hodnotit svého hřebce podle prvních signálů. Na nějaké zdlouhavé čtení návodu nebude čas. Hledání stálejšího partnera si vyžádá poněkud serióznější prezentaci. Investovat do fondu, z něhož může čerpat kdekdo, je šílenství. I vám se ostatně vyplatí pečlivější výběr produktu.

Chystáte se totiž učinit dlouhodobý vklad, který se nedá vypovědět slovy: „Bylo to fajn, fešáku, ale myslela jsem, že vydržíš víc.“ Než si plácnete, vše několikrát přepočítejte a důkladně otestujte, jestli výrobek splňuje vaše představy – a to nejen v posteli. Snese se i s vašimi kamarády? Nenechá se od vás živit, utře po sobě prkýnko na WC a je ochoten jít ve dvě ráno vyvenčit vašeho psa?

Určete svou hodnotu

Vztahy představují výměnný obchod. Pokud chcete dobře nakoupit, musíte na oplátku nabídnout kvalitní zboží. V první řadě to znamená, že musíte dobře stanovit vlastní hodnotu. Jestliže se budete podceňovat, zbude na vás akorát šunt. Budete-li se přeceňovat, zůstanete ladem – na nesmyslně předražené zboží bývají muži hákliví.

Uvědomte si, že zajímavý partner může buď dramaticky zdvihnout hodnotu vašich akcií, nebo je naopak srazit pod hranici obchodovatelnosti! Rozmyslete si proto, s kým se ukazujete ve společnosti. Pokud budete na večírku dělat garde kamarádovi, kterého zase opustila přítelkyně proto, že má třicet kilo nadváhy, nemění si prádlo a má záchvaty hypochondrie, riskujete, že si vaši potenciální zájemci budou klást otázku, proč máte zrovna tohle zapotřebí.

Nezahazujte se s podprůměrnými typy. Když vás ale
na party doprovodí proklatě svůdný bratranec, který vás může umačkat radostí, že vás po letech zase konečně vidí, nikdo nebude na pochybách, že na vás přece jen něco je.

Zvyšujte cenu

Čím je zboží nedostatkovější, tím více je žádané. Takže se naučte dělat se vzácnou. I když vám srdce vyskočilo až do krku, že konečně poslal esemesku, a ruka vás svrbí, jak moc mu chcete okamžitě odepsat, ovládněte se. Zítra je taky den. Když se vám ještě podaří nedorazit na jeho narozeninový večírek a tvrdit, že jste na něj zapomněla, jeho poptávka po vaší osobě vyletí střemhlav vzhůru. Muži rádi honí kořist, která utíká. Cení se exkluzivita.

Laciné a snadno dostupné zboží si sice leckdo rád koupí, ale se stejnou lehkostí je taky odloží. To, co získáte s velkou námahou a za velkou cenu, se zahazuje hůř než levné tretky z bazaru. Nerozdávejte se proto v drobných. Jestli vás může mít každý, kdo si řekne, sráží to vaši cenu na úroveň veteše, o kterou nikdo zajímavý nezavadí. Pokud jste to ale vy, kdo z barové stoličky kývá prstem a určuje, kdo bude mít dnes tu čest vás doprovodit domů, situace pro vás vyzní úplně jinak.

2. Nakoupeno: Nepoužívejte klamavou reklamu

Kroťte se v návalu první zamilovanosti a nenabízejte, co nebudete za několik měsíců ochotná plnit. Jste si jistá, že vás bude pořád bavit nosit mu snídani do postele, péct domácí rohlíčky, žehlit i ponožky a čekat na něj přesně v šest s teplou večeří? Nesnažte se získat body imagí perfektní hospodyňky, když jí ve skutečnosti nejste.

Až tyhle služby jednou přestanete poskytovat, protože žehlení z duše nenávidíte, ráno si ráda přispíte a po práci místo stepování u sporáku raději zajdete na kafe s kamarádkou, bude si myslet, že ho už nemáte ráda. Vy namísto toho jen necháte vyjít najevo svoji přirozenost. Dnes už naštěstí nemusíte plnit zatouchající požadavky, které byly kladeny na naše babičky. A pokud je váš vyvolený jejich vyznavačem, doporučujeme jediné: bič a pryč!

Zachovejte princip reciprocity

Pravidla musí platit pro všechny jak v byznysu, tak i ve vztazích. Jakmile se naruší rovnováha a jeden z partnerů začne cítit, že dostává podstatně méně, než dává, mělo by mu zablikat varovné světlo. Jestliže příteli celý den asistujete při montáži skříní v dílně a on se pak tváří, jako byste po něm chtěla ledvinu, když potřebujete pomoct pověsit záclony, něco je v nepořádku.

Neexistuje důvod, proč byste měla zadarmo dělat služku, pečovatelku, sekretářku, ošetřovatelku a luxusní prostitutku v jedné osobě, když za všechny tyto profese se jinak běžně platí. Vyžehlení jedné košile stojí kolem 35 korun, generální úklid stometrového bytu se vyšplhá na 1700 Kč.

Co za to dostáváte vy? Nakupuje? Vaří? Nebo vás snad živí? Pak je všechno v pořádku. Model trojité ženské šichty (práce – děti – domácnost) versus pánské vyvalování s lahváčem u fotbalu se vidí snad už jen ve filmech pro pamětníky. Nezapomínejte ale, že princip reciprocity musí platit oboustranně!

Nechoďte s cenou dolů

Fakt, že je ruka v rukávě a váš obchod stvrzuje manželská smlouva, neznamená, že se z vás teď smí stát bobtnající semetrika s natáčkami na hlavě. Výši svých akcií musíte udržovat i nadále, aby váš muž neměl pocit bídně vynaložených prostředků. Jakmile získá dojem, že se nechal napálit reklamou a koupil zmetek, může vás rychle vrátit do volného oběhu.

Snažte se pořád vypadat a chovat tak, aby po vás toužil nejen on, ale i ostatní muži. Tahle okolnost ho totiž utvrdí v tom, že získal cennost, o kterou se vyplatí i nadále bojovat. Nikdy nedělejte z partnerského sexu předmět obchodu. Pokud ho degradujete na odměnu za umyté nádobí (to by ostatně měla být samozřejmost – odměňuje vás snad někdo, když vyluxujete byt?), ponižujete samu sebe.

Na druhé straně se ale nenechte vykořisťovat. V generaci našich babiček se žena bez chlapa mohla cítit bezcenná. Co na tom, že pil, že ji občas zmlátil, co na tom, že vykonávala všechny práce v domácnosti? Hlavně že nezůstala na ocet. Tržní hodnota takové ženy byla nulová, což už dávno neplatí! Lépe prožít hodnotný život jako single než s jedincem, který vás terorizuje.

3. Výprodej: Zničte konkurenci

K obchodním vztahům patří neodmyslitelně konkurence. Můžete se snažit zlikvidovat ji negativní reklamou, nebo ji prostě potřít tím, že zkvalitníte svou nabídku. Na podnikovém večírku partnerovy firmy ji můžete jemně zesměšnit. Abyste působila objektivně, použijte trochu chvály, kterou vzápětí podlomíte lehce nahnusalým komentářem: „Ta tvoje nová kolegyně je moc milá.

A podívej, jak se snaží! Ten účes z ní udělal docela pohlednou holku. S těmi křivými zuby ale chudinka nic nenadělá.“ Jestliže máte dojem, že protivnici není jak potopit, nezbývá než se s ní spojit. I velké podniky se někdy uchylují k fúzi se svými konkurenty.

Ne že byste tím nadobro zažehnala veškerá rizika. Pokud se ale se svou sokyní skamarádíte, můžete snáze kočírovat situaci. Dozvíte se mnohem více z jejího soukromí, poznáte její slabiny, což je pro nekalou soutěž k nezaplacení. Pamatujte, že účel světí prostředky!

Je čas vyhlásit bankrot?

Cílem každého byznysu je zisk, což platí i o obchodě vztahovém. Nejvyšší hodnota, kterou můžete získat, je kvalitní, rovnocenné partnerství. Takové spojení ale funguje jen tehdy, když oba spoluhráči respektují společná pravidla. Jestliže máte pocit, že dlouhodobě investujete víc citů, práce nebo peněz, než se vám vrací, je narušen účetní princip má dáti – dal.

Váš podnik se ocitl ve ztrátě, míříte ke krachu. Předtím, než vyhlásíte bankrot, rozhodně zkuste s partnerem situaci zanalyzovat. Možná jen zpohodlněl a usnul na vavřínech. Jakmile jednou získal, o co tak usiloval, tedy vás, nabyl dojmu, že může strávit zbytek života rozvalený na gauči a váš společný podnik bude běžet tak nějak samospádem. Pro záchranu vztahu někdy stačí vysvětlit, že takhle firma nefunguje, a pohrozit rozpuštěním vaší obchodní korporace.

Vítěz bere vše

Rozvodem končí polovina manželství. S tím je třeba počítat a připravit se předem. Co se dá z rozvodu vytěžit, by mohla dlouze vyprávět právě Ivana Trumpová, zatím patrně nejlépe rozvedená Češka všech dob. Ta otevřeně tvrdí, že teprve po rozvodu začala být šťastná – naučila se milovat sama sebe a žít pro sebe. Navíc se jí podařilo obrat svého bývalého o pěkných pár milionů.

Znala totiž dobře svoji cenu. I když jste přesvědčená, že váš vztah přetrvá věky, veďte si potajmu soukromé účetnictví. Kolik času trávíte domácími pracemi? Co všechno jste musela obětovat pro fungování vašeho vztahu? Dala jste přednost jeho kariéře před svou? Opustila jste kvůli němu své město, zemi? Jezdíte s ním každý rok na hory, i když byste se raději vyhřívala u moře?

Všechno se počítá. Vytváření zázemí je drahý špás. Pokud máte vztah podepřený sňatkem, budete mít při rozpadu manželství nárok na polovinu majetku. Jestliže jste se ale rozhodli žít na hromádce, dobře si rozmyslete, kolik času denně jste ochotná trávit s žehličkou nebo u sporáku. Nikdo vám ho totiž při rozchodu nezaplatí.

Vaše vítězství nemusí nutně znamenat hmotný zisk, ale podstatné je odejít neznehodnocená. Když byznys nefunguje, máte poslední šanci zachovat si fazonu a včas sbalit kufry. Vaše největší docenění bude, až k vám váš ex bude utíkat zpátky od vaší nástupkyně a škemrat, aby s vámi mohl jít alespoň na kafe, odvézt vás na letiště (což nikdy nedělal) a říkat vám, jak ohromně vám to sluší (což taky nikdy nedělal).

Ekonomie lásky ošidná

Umějí si slavné páry držet vyrovnanou bilanci citů?

Cosmo verdikt: 0%
Madonna je hvězda a nesnese žádná omezení. Guy – režisér, boxer a hostinský – se k ní postavil čelně jako soupeř. Přetahovali se o moc.

Cosmo verdikt: 95%
Angelina a Brad hospodaří každý se svým citovým, finančním a zájmovým podílem. Jsou rovnocenně originální. Spojuje je láska a vůle být spolu.

Cosmo verdikt: 75%
Beckhamovi mají spolu výnosnou obchodní značku, potřebují se a vědí to. Když jeden z nich byznys poškodí nevěrou, musí se pokorně vykoupit.